top of page

BLOG RosMariny

Co si počnu s horečkou? A co takhle aromaterapie...

Co si počít s horečkou? To ví po návštěvě pediatra přece každá matka, ne? Teplotu nad 38°C srážíme léky k tomu určenými, při vyšších horečkách nasadíme také léky proti křečím atd. Když si vzpomenu na ten strach, který jsem zažívala s každou nemocí mého prvorozeného syna jako nezkušená matka... Neměla jsem kolem sebe nikoho, kdo by mi řekl, že na prdíky se neumírá, že i teploty přejdou a důležité je zachovat klid... ano, všude se to píše, ale jak se to v tu chvíli dělá?? Někdo to v sobě má, někdo se k tomu musí propracovat a někdo nepřestane stresovat ani když je dětem 40 let :). Takže můžu být ráda, že toho klidu mám v sobě mnohem více než tomu bylo v počátcích mého mateřství.

Aromaterapii jsem začala využívat až u druhého dítka, dětem bylo cca 3 a 4,5 roků. Jako matka druhého dítěte jsem už přecejen některé situace znala a tak i zmiňovaný klid a jistota se začaly vkrádat do mého chování. A tak jsem už dávno předtím začala pátrat, jak to s tou teplotou vlastně je. V podstatě jsou dva názory - častější = teplotu opravdu srážíme, méně častý = teplota má svůj důvod, ani vysoké teploty není potřeba srážet. Mnoho článků, zastánců i odpůrců jednotlivých přístupů je možné najít na internetu, tady bych ráda zmínila své vlastní zkušenosti.

1. Pro mě je v první řadě důležité, v jakém stavu je mé dítko. Mívá obvykle vyšší teploty? Má sklony ke křečím? Má bolesti? Zimnici? Tzn. vycházím z toho, že své dítě znám. A proto vím, že v našem případě mívá častěji vyšší teploty odmala spíše syn. Nikdy neměl křeče, ani při horečkách kolem 40°C. Občas ho bolí z vysokých teplot hlava. Dcerka tak vysoké teploty nemívá a ani ona nikdy neměla křeče.

2. Teplotu nad 38°C přes den nesrážím, pokud k tomu nemám zvláštní důvod. Tedy ne léky. Proč? No protože když ji srazím, děti (naprosto stejně jako dospělí) přestanou mít pocit, že jsou nemocní. Začnou si hrát, pobíhat, v posteli je nikdo neudrží. Tím je léčebný proces do určité míry omezený a přesvědčovat malé dítě, které se cítí po utlumení léky zdravě, že je nemocné a má zůstat v posteli, je trochu náročné (u dospělých nemožné).

3. Psala jsem, že teplotu nesrážím, tedy ne léky. Je-li teplota nad 38°C, doporučuje se namazat esenciální olej mátovy kolem pupíku. Máta ochlazuje, stahuje horkost, a pokud ji pomažete dítku kolem pupíku, bude stahovat i teplotu (tuto vlastnost je úžasné využít v horkých letních dnech). Podotýkám, že používám oleje terapeutické kvality, to je důležité. Máta je VELMI chladivá, může být až nepříjemná (doporučuji vyzkoušet na sobě), proto vždy situaci dětem vysvětlím a požádám je o svolení. Na bříško nanesu rostlinný olej (olivový nebo jiný), kápnu kapku (i dvě) máty a potírám. Upřímně, tohle mi dovolí jen někdy, proto mátu častěji natírám na plosky nohou. A nejen mátu, ale do plosek nohou vmasíruji i další oleje dle dohody se svými dětmi (nemusíte mít velké množství olejů, použijte, co máte). Lze použít masážní techniku Raindrop, ale klidně i jen lehké vhlazování. Totéž po dohodě s dětmi i na záda. Zádička vždy nejdříve namažu rostlinným olejem, až pak kapu esenciální oleje a roztírám. Ideálně zopakuji během dne 2-3x. A doplňuji vnitřním užitím esenciálních olejů (o tomto tématu podrobněji zase jindy). Je možné přidat zábaly, obklady aj. ale doporučuji vždy prostudovat, kdy je možné takto teploty srážet. Já si většinou vystačím s olejíčky. Úleva u nás přichází cca za 20 minut, dodnes mě to fascinuje. A i když se stává, že neklesne teplota, přichází úleva pocitová. Takto fungujeme přes den. Léky na tlumení teploty používáme naprosto výjimečně a musí k tomu být důvod.

4. V noci pak spávám s dětmi, abych mohla vnímat jejich dech (napoví hodně a silnější vzdech dětí mě probudí i v druhé místnosti, ale v takových situacích chci být u nich). A pokud mám důvod, na noc léky (až těsně před spaním) přecejen podám. Klidný spánek pro oba je důležitý. Vždy kápnu před spaním na polštář nebo oblíbeného plyšáka esenci, která je zklidňující - levanduli, kadidlo, mé děti mají rády směs olejů nazvanou Stress Away. Prostě něco, co je zklidní, uvolní. Když usnou, vychutnám si chvíli klidu, to je důležité. A když k nim ulehám, klidně ve spánku potřu nožky opět oleji, o kterých vím, že je použít můžu (mátu v noci nepoužíváme).

Takto jsme zvládli i teploty 40,2°C. Téměř celý den. Byla jsem rozhodnuta jít druhý den ráno k lékaři, manžel se pozdě odpoledne vrátil domů a já akorát nanášela oleje na tělíčko, dohodli jsme se všichni, že dáme tabletku a když jsem to chtěla udělat, syn byl najednou nějaký čilejší. Když jsem změřila teplotu, byla na o stupeň nižší, to byl po celém dni úspěch! A tak jsme to opět zvládli bez léků a bez lékaře.

Chci zdůraznit, že bod č.1. je pro mě velmi důležitý. A taky každou situaci vyhodnocuji individuálně. Vše dětem popisuji, dělám, co mi dovolí. A proto jsou ochotny i zatnout zuby a přečkat zábaly, je-li to potřeba. A hlavně, věřím tomu, co dělám. Nezačali jsme s aromaterapií najednou, bylo to postupné. Ale díky tomu ve mě rostla důvěra v to, co dělám. A měla jsem možnost si mnohokrát ověřit účinky a postupy.

Jsem vděčná za to, že nás občas potrápí spíše běžné nemoci, ale i to přičítám aromaterapii. Používám ji i preventivně, když se ve školce objeví něco nemilého, od vší, přes rotaviry, spálové angíny aj. Ale naši pediatričku jsme navštívili naposledy myslím 2 roky zpátky na preventivní kontrole. Nejsem zastánce alternativy za každou cenu, ale pokud mám na výběr, začnu s ní a ráda u ní zůstanu.

Snad Vám mé zkušenosti trochu pomohly. Pokud by vás zajímalo více, své zkušenosti s aromaterapií sdílím i formou přednášek, možná je i osobní konzultace - viz KONTAKT. Přeji vám hodně zdraví!

zdroj: daydreamskyler.blogspot.cz

Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page